Haberler

Dökme Yük Piyasalarındaki Son Durum

TAB_logoTR-320

BDI (Baltıc Dry Index ) 10 haftadır 750 puanın altında seyrediyor. 2016’dan bu yana ilk defa 10 haftadır Indexin 750 puan altında kalması ilk defa oluyor.

CAPE gemilerin son 10 senenin en düşük Time charter rateini yaşadığını görüyoruz. Bunun tabii neticelerinden bir tanesi supramax /ultramax ve panamax tonajlarda taşınması gereken yüklerin birleştirilerek Cape gemilerle taşınmasına neden oluyor ki bunun tabii neticesi de supra/ultra ve panamax tonajlarda taşınacak yüklerde azalma olması ve bu büyüklükteki gemilerin time charter endekslerinin de düşmesi oluyor.

2018’in ilk 4 ayında son senelerdeki en düşük hurdaya gitme rakamları ortaya çıkmış vaziyette. Bunun nedenlerinden en önemlisi demir ve buna bağlı olarak hurda fiyatlarındaki düşüş olmakla beraber 2.el gemi fiyatlarında henüz navlun piyasasına paralel düşüşlerin yaşanmamış olması. Bugünkü 2.el gemi fiyatları mevcut Time charter kazançları ile yapılan hesaplarda geri ödemeyi çok güç hale getirdiği için bir çok armatör elindeki gemileri tutmayı tercih ediyor. Tabii yeni yatırımlar için finansman bulmadaki zorluk da bu durumun nedenlerinden teki.

Çok uzun zamandır mevcut dökme (bulk) tonajda düşüş bekleniyor olmasına rağmen 2017 başında 783 milyon dwt olan filonun 2019 Nisan başı itibariyle 837 milyon dwt e çıktığını görüyoruz. 20 yaş üstündeki blk filo 2017 başında 53.7 milyon dwt ile şu anda 63.6 milyon dwt olmuş vazıyette ama burada çarpıcı olan 20 yaş üstü bulk gemilerin mevcut filonun sadece % 7.8 civarında oluşu, yani filonun yaşlanması nedeniyle azalması da hayli zaman alacak gibi duruyor.

Nisan 2019 itibariyle sipariş edilmiş olan (inşa halindeki) bulk tonaj 92.7 milyon dwt, yani 20 yaş üstü filodan 30 milyon dwt daha fazla.

Bu ayın siparişlerinin 70 milyon dwt'i 65000 dwt'in üstünde 22 milyon dwt ise 65000 dwt'in altında. Yani 65000 dwt altındaki filodaki artış büyük Tonaja kıyasla daha az olacak. 65000 dwt üstü gemilerin adedi 2021’de 71 milyon dwt artmış olacak. Mevcut 65000 dwt üstü gemilerin çok büyük kısmının 2010’dan sonra inşa edilen gemiler olduğu dikkate alındığında bu tonajdaki gemilerde ciddi bir artış olacağı görülüyor.

Cape lerdeki düşüş böyle devam ederse hurdaya gidecek cape gemilerin sayısında ciddi bir artış meydana gelebilir ve bu durum 65000 dwt üstü gemilerdeki artışı dengeleyebilir.

Şu anda supramax ve handymaxlar bütün negatif gelişmelere rağmen hala 7900 usd / günlük time charter ortalamalarını muhafaza ediyorlar.

12000/18000 dwt arası özellikle vinçli gemiler 5000/6000 usd ortalama time charter oranlarını muhafaza etmeye devam ediyorlar.

Kuzey Avrupadaki koster sayısındaki azalma nedeni ile bu bölgedeki 4000/6000 dwt arası gemilerin Time charter ortalaması halen 3500/4000 usd seviyelerinde.

Avrupalı koster armatörlerinin giderek daha çok özel tipte gemilerin inşaasına yöneldikleri görülüyor (paper carrier/pipe ve project cargo carrier / roro lolo/timber carrier gemiler gibi)

Birçok Avrupalı koster armatörü yeni koster siparişleri için tersane arayışı içinde. Maalesef gene pastanın en büyük kısmını Çin tersanelerinin alacağı ve Türkiye’nin burada çok büyük bir fırsatı kaçıracagı kuvvetle muhtemel.

S. Levent KARAÇELİK

Diğer Haberler